الخميس، 16 فبراير 2012

ليس لك وطن سواى

ليس لك وطن سواى ....ليس لك قلب سواى ...لماذا لا تريد أن تتنفس الاكسجين النقى ....نقيته لاجلك أنت فقط ؟ لماذا لا تريد أن تتنفسنى أنا وحدى ؟؟!! لما اصرارك على أن تأخذ منى ما يضرك و لا ينفعك ...؟؟!! أنا لست بقاسية عليك ...أنا امد اليك يدى بالحب و الخير ...و لكننى أريده حبا نقيا خالصا لك لوجهك أنت فقط .....لماذا تصر على تلوث الاشياء الجميلة ..و أنا أصر على نقائها ...أعلم بأننا لسنا بالجنة و اننا مازلنا فى الارض و كل شىء بها ملوث و لكن بامكاننا تنقية انفسنا

أنا لا أحبك و بالكاد لا أكرهك ...أنا بعيدة تمام البعد عن الكره و أقرب ما يكون من الحب ..تفصلنى عنه قيود وضعتها انت على الرغم من انك من بدأت بتكسير القيود بيننا و لكنك عدت لتضع قيودا أخرى لا أستطيع تفسيرها ...........لماذا أوجدتنى بحياتك اذن لكى تضع القيود ؟؟!! أنا لا أحب قيودا وضعها الانسان و لكننى أتلذذ و أعشق قيود الرحمن لانها تحمى الانسان .......

أى قلب يحويه عقلك يحتاجنى بشدة و يقسو على بقوة ....لماذا لا تريد اكمال شىء جميل بدأته أنت ...لماذا لا تريد ان ينتقل الى الواقع ؟ ......لماذا تحرم قلبك من أن يدق أجراس الحب ؟.....لماذا لا يستوعب عقلك فكرة النقاء ؟

أنا لا أريد العشق الحرام بل أريدك بعد ربى ...لماذا لا تريد أن تفهمنى ....؟ لماذا تصر على معانقة الجفاء ؟ أعشقته ؟ أم لم يعد يهمك أمرى ؟ أم تريد ارغامى على تلويث الهواء ؟

لماذا تصر على المغالاة فى الجفاء ؟

لماذا لا تريد ان تعترف بقوتك و انتصارى ؟ ..... فلقد أرغمتك على قراءة أفكارى...............

لست بماكرة و لا فاتنة و لا لعوب أنا امرأة ناضجة تنقصها قوة رجل حنون

لا ليس هناك مجال للرجوع فنحن لم نتحرك أصلا ....هل اذا تحركنا سنتحرك للامام بقوة أم سنتحرك الى الوراء ؟ هو قرارك أنت الان و غدا...

أرانى اسير فى الصحراء .....أرى امامى واحة غناء بها عين للماء كلما اقتربت منها لاحتساء الشراب أراها تبعد و كأنها السراب و ارى خلفى أثار اقدامى قد رسمت على الرمال الصفراء ...فأين أنا و أين أنت و متى يحين و قت احتساء الشراب.................

هناك 12 تعليقًا:

  1. كلامك مليان أحاسيس جميلة قوى يا هبة
    قدرتى إتك تصورى مشاعر بنت متدينة بشكل جميل لكن أنا عندى ملاحظة واحدة بس بالنسبة لجملة (لكننى أريده حبا نقيا خالصا لك لوجهك أنت فقط) متهايألى كانت حتكون أفضل لو كانت
    (لكننى أريده حبا نقيا خالصا لك أنت فقط) مع حذف كلمة لوجهك دى عادة بتستخدم فى الكلام عن الله (إبتغاء وجه الله ) مش مع البشر
    ويمكن تكون برضه الملاحظة بتاعتى دى غلط لكن ده الى أنا حسيته و أنا بقرا الكلام
    بخلاف الملاحظة دى إسلوبك رقيق و جميل و نابع من القلب :)

    ردحذف
  2. شكرا يا منة لاهتمامك و مرسى ليكى كتير و هيا قاصدة كلمة لوجهك انت علشان هيا بعد كده بتقوله انا عايزاك بعد ربى ....لو كنت كتبتها لك انت كانت هتبقى عادية ...يعنى دى وجهة نظر ...معتقدش ان فيها حرمانية...و الله اعلم

    ردحذف
  3. بدايه جميييله اوى يا هبه بجد
    استمرى
    اكتبى حاجات اقصر وعميقه وغنيه بالفكره
    فى البدايه بس حتى لحد ما تنتشر المدونه :)
    مبروك يا جميله .. ويارب دايما مبدعه

    ردحذف
  4. لا انا مكنش قصدى على حرمانية انا قصدى ان القاريء ممكن يتلخبط يعنى بالنسبة لى مثلا انا فى الاول اتلخبطت و فهمت انه الحوار موجه لله و بعد كدة من سياق الحوار عرفت انه موجه لشخص بس لكن موضوع الحلا والحرام ده طبعا ماقدرش افتى فيه و شكرا لسرعة ردك :)

    ردحذف
  5. شكرا يا سارة انتى اللى جميلة .....بس انا قصدى كمان ان اللى يقراها يكتب لى القصة اللى جت فى خياله لما قراها ...انا مش كاتبة القصة و لا تفاصيلها ...انا كاتبة الحالة بتاعتها ...عايزة اسمع من الناس القصة اللى جت فى خيالهم.....كللك ذوق يا سارة و مرسى لاهتمامك

    ردحذف
  6. هو بدايه جميله وان شاء الله تستمرى بهذه الطريقه وطبعاا واقوى من كده ان شاء الله .... وتعليقا الموضوع به بعض الغموض مثل منه مثلا تصورت فى البدايه انه حديث للرب ... انا ظننت انه حديث للوطن واظنه يحتاج بعض التحديد قليلا .... ولكن ممكن يكون هذا هو الابداع لان اى شخص يتخيله كما يريد او حسب حالته النفسيه ....
    انا شايفه انه من الرائع كتابت احساس او ترجمت الاحاسي لكلامات مهما كانت .. لانها ستصل بالنهايه لائ شخص بحساسه هو ...ربنا يوفقك ان شاء الله

    ردحذف
  7. شكرا يا دينا كلك ذوق.........عايزة اوضح لك حاجة مهمة ...الكلام فى البداية فى مخاطب (لك) يعنى الكلام لحد بس اكيد مش لربنا ....و المفروض تقريها كلها على بعضها علشان تتفهم صح......وكل جملة بتوضح اللى قبلها ...علشان كده لازم تتقرى كلها على بعضها و بتركيز كمان ....دى عبارة عن حالة لوصف قصة ما .....تفاصيل القصة و أحداثها أبسط من الحالة اللى انتى قرتيها .....علشان كده انا لقيت ان الابداع هو كتابة الحالة اللى تشوب القصة و القارىء ينسج تفاصيلها زى ما يفهم من الكلام بس اهم حاجة انه يقراها بتركيز و يربط كل جملة باللى قبلها .....و على العموم اللى بيفيد هو نقد الناس و النقاش اللى بيحصل على الموضوع و هو ده اللى هيخلينى استمر و اتحسن .....و شكرا مرة تانية لاهتمامك

    ردحذف
  8. حلوه اوى بتتكلم عن الانانيه الى عند بعض الرجال ...والعند والمكابره على الافكار الخاطئه >>بس انا عاوزه اقولك انه بيدى حاله من الخيال يجعل كل واحد ينسج قصه مختلفه ونهايه تختلف فى كل واحد منا عن الاخر وداه الحلو فيها

    ردحذف
  9. شكرا يا زيزى على التعليق و تفسيرك على موضوع العند و المكابرة ده صح ......بس على فكرة تفسيرك هو اقرب تفسير ليها .......للتوضيح اكتر ...القصة ابسط من انها تتسرد فى بداية و نهاية و تفاصيل أحداث ...علشان كده الحالة بتاعت القصة اعمق فانا فضلت وصف الحالة بكل تفاصيلها و اللى هيقرا ينسج هو القصة بتفاصيلها.......اخر جزء فيها تفسيره ان بسبب العند و المكابرة الاتنين واقفين قصاد بعض كل واحد متمسك بفكره حتى لو كان واحد فيهم غلط على الرغم من انها شايفة اثار اقدامها متجهة اليه و بتحاول تقرب االافكار بينهم و بتسال فى النهاية متى يحين وقت احتساء الشراب قصدها هنكسر امتى حاجز العند و الكبر و نحتسى شراب الحب الحلال.......

    ردحذف
  10. bosy ana 7a2olek bsra7a klamek 7elw bas msh 7assa el 7kaya msh 3arfa yemken lma tkmal yemkn 3ashan 2osayra bas fe 7aga na2saha da ra2y w atmna matz3lesh mny

    ردحذف
  11. أول حاجة شكرا ليكى يا فاطمة و لاهتمامك.........و تفسيرا للى قرأتيه ..دى مش القصة ..أى قصة ليها بداية و نهاية و أحداث ....لكن اللى فوق ده تفسير لحالة القصة لان القصة بسيطة جدا لكن الحالة هيا اللى عميقة و فيها أحاسيس كتيرة ..علشان كده انا فضلت اكتب الحالة بعمق معانيها و اللى هيقراها يحاول يحسها و ينسج هو فى خياله القصة و تفاصيلها كنوع من التغيير ..و بالنسبة انها مش كاملة هيا فعلا مش كاملة ده جزء منها ..زى ما قولتلك هيا فيها احاسيس كتيير ....على العموم انا مش زعلانة من كلامك بالعكس ده اللى هيحسن منى بعد كده .....و شكرا ليكى مرة تانية

    ردحذف